Art. 1 - Camera de Comerţ, Industrie și Agricultură Argeş, denumită în continuare cameră judeţeană, are obligaţia ca în temeiul dispoziţiilor art. 16 (5) din Legea nr. 335 privind Camerele de comerţ din România, cu modificarile si completarile ulterioare, să se organizeze şi să funcţioneze conform statutului propriu elaborat în baza legii şi a dispoziţiilor prezentului statut-cadru.
Art. 2 - Camera de Comerţ, Industrie și Agricultură Argeş este organizaţie autonomă, neguvernamentală, de utilitate publică, apolitică, fără scop patrimonial, cu personalitate juridică, creată pentru a reprezenta, apăra şi susţine interesele membrilor săi şi ale comunităţii de afaceri în raport cu autorităţile publice şi cu organismele din ţară şi străinătate.
Art. 3 - Camera de Comerţ, Industrie și Agricultură Argeş, înfiinţată din iniţiativa comercianţilor, a dobândit personalitate juridică la data intrării în vigoare a Hotărârii de Guvern Nr. 799 din data de 23.07.1990, publicată în M. Of. Nr. 88/09.05.1992 prin care a fost recunoscută şi este continuatoarea de drept a Camerei de Comerţ şi Industrie Argeş desfiinţată prin Decretul nr. 74 din 1949, publicat în Monitorul Oficial nr. 47 al R.P.R. din 25 februarie 1949.
Art. 4 - Camera judeţeană Argeş are sediul în municipiul Piteşti, b-dul Republicii, nr.63, jud. Argeş. Camera județeana Argeș are Filiale care își desfășoară activitatea în Curtea de Argeș, Câmpulung.
Art. 5 - Elementele de identitate vizuală a Camerei judeţene Argeş cuprind simbolul şi denumirea specifică aşa cum sunt acestea descrise în Anexa 1.
Art. 6 - Camera de Comerţ, Industrie și Agricultură Argeş poate îndeplini, în afara atribuţiilor principale obligatorii prevăzute în art. 4 din Legea Camerelor de Comerţ din România, şi următoarele atribuţii:
Art. 7 - Atribuţiile Camerei pot fi realizate direct sau prin entităţile cu sau fără personalitate juridică create în acest sens.
Art. 71. (1) În exercitarea atribuțiilor ce le revin potrivit Legii nr. 335/2007 și a prevederilor prezentului statut, Camerele Județene, atât în relațiile dintre ele, cât și în mod direct, au obligația să evite orice acte de concurență neloială.
(2) Relațiile dintre Camerele Județene sunt guvernate de principiul teritorialității, principiul cooperării, principiul transparenței, principiul îndeplinirii cu bună-credință a atribuțiilor și obligațiilor ce le revin, principiul soluționării pe cale amiabila a diferendelor dintre ele.
Art. 8 - Categoriile de membri ai Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Argeş sunt:
I. Membri individuali:
Pot fi membri ai CCIA Argeş şi operatori economici înregistraţi la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă alte Tribunale Județene
II. Membri colectivi:
III. Membri onorifici: cadre didactice, oameni de ştiinţă, specialişti în economie şi legislaţie comercială, personalităţi ale vieţii publice din judeţ şi alţii asemenea (ex reprezentanți ai profesiilor liberale – executori judecătorești, avocați, notari, etc).
Art. 9
Art. 10 - Membrii Camerei de Comerţ Industrie și Agricultură Argeş pot avea, în afara drepturilor prevăzute în art. 9 din Legea Camerelor de Comerţ din România, şi următoarele drepturi:
a) să participe la alegeri în secţiunile existente pentru a fi desemnaţi ca membri ai Adunării Generale a Reprezentanţilor;
b) să aleagă şi sa fie alesi în organele de conducere ale Camerei Județene dacă au o vechime de minim 12 luni și au achitat cotizaţia anuală ;
c) să beneficieze, în condiţiile legii si ale statutului, de toate serviciile oferite de CCIA Argeş, e) să participe, prin asociere sau subscripţie, la societăţile înfiinţate de Cameră, având ca scop prestarea de servicii în interesul membrilor săi;
d) să sesizeze Camera despre problemele care privesc interesele generale ale comercianţilor, în vederea promovării acestora în faţa autorităţilor şi a forurilor competente;
e) să sesizeze Adunarea generală sau Colegiul de Conducere cu privire la eventualele nereguli în funcţionarea Camerei;
f) să facă propuneri organelor de conducere în ceea ce priveşte îmbunătăţirea activităţii.
g) să solicite şi să primească sprijinul Camerei Județene, în limita atribuțiilor legale și statutare ale acesteia, în rezolvarea problemelor care privesc interesele generale ale comercianţilor, în vederea apărării şi promovării acestor interese.
Art. 11 - Obligaţiile membrilor:
a) să respecte prevederile Legii Camerelor de Comerţ din România nr. 335 / 2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale statutului Camerei de Comerţ, Industrie și Agricultură Argeş, precum şi hotărârile organelor colective de conducere ale C.C.I.A. Argeş;
b) să contribuie la îndeplinirea obiectivelor C.C.I.A. Argeş;
c) să achite cotizaţia, conform prevederilor statutare;
d) sa-şi desfăşoare activitatea cu respectarea prevederilor legii si a uzanţelor comerciale;
e) să evite orice acte de concurenţă neloială;
Art. 12 - Obținerea calităţii de membru:
Art. 13 (1) Nu pot fi membri ai Camerei Județene: interzișii, cei puși sub control judiciar și cei care au fost condamnați printr-o hotărâre definitivă pentru infracţiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii, infracţiuni de corupţie, delapidare, infracţiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracţiuni prevăzute de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării actelor de terorism, republicată, sau pentru infracţiunile prevăzute de Legea nr. 31/1990 a societăților, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 14
(1) Membrii Camerei Județene pierd această calitate prin:
a. neplata cotizaţiei anuale;
b. renunţarea la calitatea de membru;
c. dizolvarea persoanei juridice, în condiţiile legii;
d. nerespectarea prevederilor statutare;
e. afectarea prerogativelor Camerei Județene;
f. organizarea de activităţi de concurenţă neloială Camerei Naţionale, Camerelor Județene şi camerelor de comerţ bilaterale;
g. decesul persoanei fizice.
2. Pierderea calităţii de membru se decide / se constată de către Preşedinte şi se validează de Colegiul de Conducere al Camerei. Decizia poate fi contestată la prima Adunare Generală, în cadrul căreia se ia act, se dezbate şi se ia o hotărâre definitivă. Membrii care au pierdut această calitate, o pot redobândi cu aprobarea aceluiaşi organ de conducere care a hotărât excluderea, dar nu mai devreme de un an de la excludere şi cu plata din nou a taxei de înscriere.
Art. 141. Suspendarea calităţii de membru:
(1) În perioada în care firmele membre îşi suspendă activitatea pe un termen limitat, acestora li se suspendă calitatea de membru în perioada respectivă. În acest interval, firmele îşi pierd drepturile înscrise în art. 10 şi sunt scutite de la plata cotizaţiei.
Art. 15.
(1) Organele de conducere ale Camerelor Judeţene sunt:
a. Adunarea Generală sau Adunarea Generală a Reprezentanţilor Secţiunilor, după caz, care se întruneşte în şedinţe şi adoptă hotărâri;
b. Organele de conducere alese:
b.1 Preşedintele, care emite dispoziţii.
b.2 Colegiul de Conducere, care se întruneşte în sesiuni şi adoptă decizii;
c. Organele de conducere executive: Secretarul General/Directorul General și alte organe de conducere specifice aparatului executiv, care pot fi, după caz, Directorul executiv, Directorul, Șeful de serviciu, de birou sau de compartiment etc., numite în conformitate cu prevederile statutului propriu și ale Codului muncii.
(2) Dispozițiile emise de Președinte se extind ca autoritate inclusiv asupra Consiliului Director (ai cărui membrii sunt nominalizați de către Președintele Camerei Județene), care are rolul conferit de statutul fiecărei Camere Județene, fiind organizat conform statutului și regulamentului de organizare și funcționare al fiecărei Camere Județene aprobat de Adunarea Generală a acesteia.
(3) Camerele Judeţene sunt organizate şi funcţionează pe baza organigramelor proprii, aprobate de organele de conducere îndrituite conform statutului fiecărei Camere Județene.
Art. 16. Competenţele, atribuţiile şi răspunderile organelor de conducere ale Camerei Judeţene se stabilesc pe baza statutului propriu, în conformitate cu prevederile statutului-cadru al CCIR şi în limitele prevăzute în Legea Camerelor de Comerţ din România.
Art. 17. Camerele Judeţene se pot organiza pe secţiuni.
Art. 18 - Adunarea Generală este organul suprem al Camerei şi se compune din totalitatea membrilor prevăzuţi la art. 8 din prezentul statut, sau din totalitatea reprezentanţilor secţiunilor.
Art. 19 (1) - Convocarea Adunării Generale ordinare se face cu cel puţin 15 zile înainte de data fixată pentru şedinţa respectivă.
(2) - Convocarea Adunării Generale extraordinare se face cu cel puţin 5 zile înainte de data fixată pentru şedinţa respectivă.
(3) - Convocarea se va face prin scrisoare, fax sau e-mail şi va cuprinde locul, data, ora şi ordinea de zi. Convocarea se va face de către Preşedinte sau de către 2/3 din numărul membrilor Colegiului de Conducere.
(4) - Dacă în Adunarea Generală se va discuta aprobarea sau modificarea statutului, proiectul de statut, respectiv modificările propuse, se vor afişa pe pagina web a Camerei de Comerţ, Industrie și Agricultură Argeş.
Art. 20 (1) - Adunarea Generală este statutar constituită, la prima convocare, dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor şi este condusă de Preşedintele Camerei sau de un membru al Colegiului de Conducere desemnat de acesta.
(2) - Termenul reconvocării este de 7 zile pentru Adunarea Generală ordinară şi de 3 zile Adunarea Generală extraordinară, şi se folosesc mijloacele prevăzute la art. 19
(3) - Adunarea Generală este statutar constituită, în acest caz, cu orice număr de membri prezenţi.
Art. 21 (1) Procedura de vot în Adunarea Generală a Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Argeş urmează să respecte condiţia votului majoritar al membrilor sau reprezentanţilor prezenţi, cu vot secret când se referă la alegerea de persoane şi cu vot deschis în celelalte cazuri.
(2) În caz de egalitate de voturi prevalează votul Preşedintelui Camerei.
(3) Dezbaterile şi hotărârile Adunării generale sunt consemnate în proces-verbal semnat de Preşedintele Camerei Județene şi de secretarul de şedinţă.
Art. 22. Atribuţiile Adunării Generale / Adunării Generale a Reprezentanţilor sunt:
În caz de dizolvare a Colegiului de Conducere, Adunarea Generală / Adunarea Generală a Reprezentanţilor va constitui un Colegiu interimar alcătuit din 7 membri, aleşi dintre membrii Adunării Generale / Adunării Generale a Reprezentanţilor şi un preşedinte interimar ales dintre membrii Colegiului de Conducere interimar.
Prin însăşi hotărârea de dizolvare, Adunarea Generală / Adunarea Generală a Reprezentanţilor va stabili drepturile şi obligaţiile Colegiului de Conducere interimar şi ale Preşedintelui interimar.
Adunarea Generală / Adunarea Generală a Reprezentanţilor va alege Colegiul de Conducere şi Preşedintele în termen de două luni. Preşedintele este ales dintre membrii Colegiului de Conducere.
În situaţia dizolvării pentru gestiune frauduloasă Comisia de Cenzori/ auditorul financiar membru C.A.F.R. va stabili şi cuantumul daunelor şi persoanele de la care se recuperează.
Art. 23 - Dispoziţiile prezentului statut referitoare la convocarea şi desfăşurarea Adunării Generale, se aplică în mod corespunzător şi Adunărilor Generale a Reprezentanţilor pe secţiuni - dacă este cazul.
Art. 24 - Colegiul de Conducere asigura, în perioada dintre sesiunile Adunării Generale, conducerea generală a Camerei şi hotărăşte în toate problemele ce intră în competenţa sa, în baza statutului sau a hotărârii Adunării Generale.
Art. 25 - Structura Colegiului de Conducere :
Art. 26 - Convocarea Colegiului de Conducere :
Art. 27. Colegiul de Conducere are următoarele atribuţii:
Art. 28
Art. 29 - Preşedintele Camerei are următoarele atribuţii:
Art. 30 - Preşedintele poate delega o parte din atribuţii precum şi dreptul de semnătură a unor documente ce privesc activitatea curenta a Camerei, Vicepreşedinţilor sau Secretarului General /Directorului General.
Art. 31 (1) Competenţele, atribuţiile şi răspunderile funcţiilor din structura organizatorică executivă se stabilesc prin Regulamentul de Organizare şi Funcţionare.
(2) Coordonarea aparatului executiv este realizată de Secretarul General /Directorul General.
(3) Secretarul General/Directorul General emite circulare în vederea desfăşurării activităţii aparatului executiv.
(4) Secretarul General / Directorul General prezintă Președintelui rapoarte de lucru.
Art. 32- Patrimoniul Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Argeş este format din bunurile mobile şi imobile deţinute de aceasta.
Art. 33 - Veniturile C.C.I.A. Argeş se constituie din:
a) cotizaţia membrilor;
b) tarifele percepute pentru activităţile efectuate în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prevederile statutare;
c) comisioane;
d) venituri realizate din activităţi desfăşurate în condiţiile legii şi pe baza statutului;
e) subvenţii, sponsorizări şi donaţii ale persoanelor fizice sau juridice, legate testamentare;
f) venituri şi/dividende ale societăţilor comerciale la care C.C.I.A. Argeş este acţionară sau asociată;
g) tarife aferente unor activităţi concesionate din partea statului;
h) chirii percepute în condiţiile legii;
i) alte venituri realizate din activitatea desfăşurată, în condiţiile prevăzute de statut şi de legislaţia în vigoare.
Art. 34
Art. 35 – Controlul gestiunii C.C.I.A. Argeş poate fi efectuat de o Comisie de Cenzori, aleasă de Adunarea Generală compusă din trei persoane cu studii superioare economice, din care cel puţin două să aibă calificarea de expert contabil și de un auditor financiar, potrivit legii.
Art. 36. La sfârşitul fiecărui exercițiu financiar, Comisia de Cenzori și auditorul financiar, potrivit legii, examinează contul de gestiune al anului încheiat, situaţia financiară şi inventarul şi întocmeşte un raport, care se ataşează la darea de seamă anuală a Colegiului de Conducere al Camerei Judeţene şi se publică în Buletinul Oficial al Camerei Judeţene sau pe site-ul Camerei Județene, împreună cu execuţia bugetară.
Art. 37 - În caz de dizolvare pentru gestiune financiară frauduloasă a Colegiului de Conducere al C.C.I.A. Argeş, Comisia de Cenzori sau Auditorul financiar vor stabili şi cuantumul daunelor şi persoanele de la care se recuperează, potrivit legii.
Art. 38 - Mandatul membrilor Comisiei de Cenzori este de 4 (patru) ani
Art. 39 - Dacă descoperă nereguli în gestiune, Comisia de Cenzori le aduce la cunoştinţă Preşedintelui C.C.I.A. Argeş ori după caz, Colegiului de Conducere sau Adunării Generale
Art. 40 - Comisia de Cenzori si auditorul financiar răspund pentru activitatea lor de control în faţa legii şi a Adunării Generale, în condițiile legii.
Art. 41. Camera Județeană sprijină autorităţile administraţiei publice în scopul dezvoltării economico-sociale a zonei.
Art. 42. Camera Județeană reprezintă şi apără interesele membrilor în cadrul comisiilor tripartite şi de specialitate, precum şi în cadrul consiliilor şi comitetelor de lucru înfiinţate pe lângă autorităţile publice.
Art. 43. Camera Județeană poate face parte din comisiile tripartite şi de specialitate, precum şi din consiliile şi comitetele de lucru înfiinţate pe lângă autorităţile publice, judeţene şi locale sau la nivel regional.
Art. 44. Camera Județeană formulează puncte de vedere în legătură cu proiectele legislative, actele normative şi reglementările ce ţin de domeniul economic, pe care le înaintează Camerei Naţionale şi/sau autorităţilor competente.
Art. 45. Camera Județeană furnizează gratuit autorităţilor administraţiei publice centrale, judeţene, locale şi structurilor regionale, la cerere, informaţii din domeniul de activitate, solicitate în conformitate cu prevederile legale sau convenite prin protocol.
Art. 46. Autorităţile administraţiei publice centrale, judeţene, locale şi structurile regionale sunt obligate să ofere, fără plată, în condiţiile legii, la cererea Camerelor Judeţene, toate informaţiile cu caracter public necesare exercitării atribuţiilor lor.
Art. 47. Camera Județeană poate stabili raporturi de cooperare sau de asociere cu alte Camere de Comerţ şi Industrie din ţară, precum şi cu organizaţii similare din străinătate, pentru desfăşurarea de activităţi de interes comun.
Art. 48. Asociaţiile constituite în condiţiile articolului 47 din prezentul statut pot deveni persoane juridice, în condiţiile legii, desfăşurând activitatea potrivit statutelor proprii aprobate de Organele de Conducere competente ale Camerelor asociate.
Art. 49. Curtea de Arbitraj Comercial funcţionează pe lângă Camera de Comerţ, Industrie și Agricultură a Judeţului Argeş, ca instituţie permanentă de arbitraj, fără personalitate juridică, independentă în exercitarea atribuțiilor ce îi revin.
Art. 50. Activitatea Curții de Arbitraj Comercial este coordonată de către un Colegiu, condus de Președintele Curții de Arbitraj Comercial.
Art. 51. Președintele Colegiului Curții de Arbitraj Comercial este propus de către Președintele Camerei și aprobat de către Colegiul de Conducere al Camerei.
Art. 52. Regulamentul de organizare și funcționare al Curții de Arbitraj Comercial, precum și a Colegiului acesteia, este aprobat de către Colegiul de Conducere al Camerei.
Art. 53. Activitatea Curții de Arbitraj Comercial se desfășoară conform prevederilor Codului de procedura civilă, ale Regulamentului de organizare și funcționare și ale Regulilor de procedură arbitrală ale Curții de Arbitraj Comercial International de pe lângă Camera Națională.
Art. 54. Normele privind taxele arbitrale si onorariile arbitrilor se aproba de către Colegiul de Conducere al Camerei, la propunerea Colegiului Curții de Arbitraj Comercial.
Art. 55. Taxele arbitrale sunt destinate acoperirii cheltuielilor legate de activitatea de soluționare a litigiilor, plății onorariilor arbitrilor si documentarii acestora, cheltuielilor de secretariat si altor cheltuieli necesare funcționării Curții de Arbitraj Comercial.
Art. 56. Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Argeş organizează, prin intermediul Curții de Arbitraj Comercial, arbitrajul comercial ad-hoc, intern, cu respectarea prevederilor cuprinse în Cartea a IV-a a Codului de procedură civilă și a Regulamentului Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ, Industrie și Agricultură a României. Practica arbitrală a Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera Naţională a României este de referinţă pentru tribunalele arbitrale ale Curţii de Arbitraj Comercial de pe lângă C.C.I.A. Argeş
Art. 57. Camera de Comerț, Industrie și Agricultură a Judeţului Argeş poate organiza medierea litigiilor comerciale si a litigiilor civile, pentru membrii săi și pentru oricare din persoanele care apelează la aceasta modalitate legala de rezolvare rapida a litigiilor, în cadrul Centrului de Mediere înființat de Cameră prin Decizia Colegiului de Conducere, condus de un director.
Prezentul statut, elaborat în baza dispoziţiilor Legii nr. 335/2007 privind Camerele de Comerţ din România, cu modificările şi completările ulterioare a fost aprobat de Adunarea Generală Extraordinară a Membrilor CCIA Argeș din data de 12 septembrie 2018.
Art. 58. Litigiile dintre C.C.I.A. Argeş şi Camera Naţională sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti, conform dreptului comun.
Art. 59. Litigiile dintre membri şi C.C.I.A. Argeş de care aparţin sunt sesizate organele de conducere a căror competenţă este în ordine ierarhică: Preşedinte, Colegiu de Conducere şi Adunarea Generală, a cărei hotărâre este definitivă.
Art. 60. Anexele 1.1, 1.2, 1.3 si 1.4 fac parte integrantă din prezentul statut.
Anexa 1.1 – siglele și amprenta ștampilei CCIA Argeș
Anexa 1.2 – Formularul – adeziune pentru dobândirea calității de membru al CCIA Argeș
Anexa 1.3 – Organigrama CCIA Argeș
Anexa 1.4 – Sistemul de tarife practicat de CCIA Argeș.